fot. Michał Wagner

 

Bryczka z zainstalowanym na niej CKMem po raz pierwszy została użyta w okresie rewolucji październikowej 1917 roku w Rosji. Taczanki powstały z potrzeby zapewnienia wsparcia licznym w Rosji jednostkom konnym. W trakcie wojny domowej pojazdy zaprzęgnięte w konie dawały błyskawiczne wsparcie ogniem karabinów maszynowych, nawet w trudnym terenie. W warunkach ówczesnej wojny manewrowej pojazdy te stały się nieodłącznym elementem działań zbrojnych - wspierały atak, ale również zapewniały osłonę własnych oddziałów podczas odwrotu.

 

Czym dokładnie były? - Taczanka to pojazd konny przystosowany do przewozu ciężkiego karabinu maszynowego. Karabin był montowany tak, aby można było prowadzić ognień bez demontowania go z pojazdu. Do Polski dotarły wraz z 1 Armią Konną Siemiona Budionnego. Bolszewickie taczanki były wykonane najczęściej z cywilnych pojazdów - bryczek lub dorożek, na których montowano karabin maszynowy tyłem do kierunku jazdy. Napędem był najczęściej zaprzęg konny składający się z czterech koni ustawionych w linię, choć zdarzały się i mniej liczne zaprzęgi. Załogę stanowiło trzech żołnierzy: woźnica, strzelec i ładowniczy karabinu maszynowego.

Taczanka, poza prędkością, manewrowością i siłą ognia, umożliwiała jeszcze zabranie dużego zapasu amunicji. Po wojnie z bolszewikami, taczanki trafiły na stałe do polskiego wojska, część z nich została przebudowana, by umożliwiały prowadzenie ognia przeciwlotniczego.

    

W naszym sklepiku pojawiła się możliwość nabycia kolejnej pamiątki – to unikalne karty pocztowe przedstawiające sceny związane z Bojem pod Ossowem, które w sposób symboliczny opowiadają o historii walk w 1920 roku. Dysponujemy obecnie dwoma wzorami 1. Pogoń za bolszewikiem (21,9 X 17,7 cm) oraz Bitwa Warszawska (31,7 X 15,7 cm). Autorem pocztówek jest wyszkowski artysta Pan Piotr Karsznia, odznaczony niedawno Złotym Krzyżem Związku Piłsudczyków RP za swoją działalność w krzewieniu idei i czynów Marszałka Józefa Piłsudskiego.

Pocztówki będą dostępne w pawilonie ekspozycyjnym znajdującym się przy Zespole Szkół w Ossowie. Obie wersje są w tej samej cenie - 5 zł. Już teraz (w czasie, gdy pawilon jest niedostępny z powodu prac remontowych) dla zainteresowanych nabyciem tej wyjątkowej pamiątki istnieje możliwość zakupu przez internet. W tej sprawie prosimy o kontakt mailowy na Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript. .

 

O artyście i jego pracach

 

 Fascynacja pięknem krajobrazu oraz historii regionalnej w widłach Bugu i Narwi stała się inspiracją artysty, który potrafiąc dostrzec piękno i naturalność wiejskiego krajobrazu kreśli syntetyczną kreską obrazy utrwalające historię małej ojczyzny. Omszałe wiejskie chaty przykryte strzechą, przydrożne kapliczki, przysiadające ze starości stodoły, wiejskie kościółki przenosi na papier utrwalając w naszej pamięci ginącą architekturę wiejską Pan Piotr Karsznia. Często w kompozycje rysunkowe wpleciona jest bogata historia regionalna a szczególnie zapamiętane z opowieści zdarzenia ostatnich wojen, które dotkliwie doświadczyły te tereny. Zarówno pierwsza wojna światowa, bolszewicki najazd na Polskę, jak i okupacja hitlerowska pozostawiły wiele nadal widocznych, choć zanikających śladów.

Piotr Karsznia od wczesnej młodości interesuje się rysunkiem i malarstwem. Jednak nigdy nie kształcił warsztatu artystycznego. Wszystkie umiejętności wypracował sam przez lata fascynując się od dziecka pracami profesora Wiktora Zina. Ich drogi życiowe spotkały się, a profesor stał się swoistym mentorem działalności Piotra. Dzięki temu światło dzienne ujrzały różne grafiki przechowywane gdzieś w szufladach starych kredensów oraz nowo kreślone prace oparte na specyficznym postrzeganiu otaczającego świata. Wydawane były także w formie pocztówek w kilku cyklach: „pod starym ojczystym dachem”, „ginąca architektura drewniana wsi polskiej”, „pomniki pejzażu polskiego - stare wierzby”. Piotr Karsznia dokonuje swoistej inwentaryzacji zabytków wiejskiej architektury, krajobrazu i historii regionalnej. Tego nie uchwyci żadna migawka aparatu fotograficznego ani żadna filmowa taśma. Jego prace są efektem dużej świadomości i umiejętności przelewania wizji artystycznej na papier w bardzo efektownej formie.

 

Działalność artystyczna nie jest jedyną aktywnością Piotra Karszni. Za pracę i zasługi w krzewieniu idei i czynów Marszałka Józefa Piłsudskiego, Krajowy Zarząd odznaczył go niedawno Złotym Krzyżem Związku Piłsudczyków RP, jako aktywnego członka i działacza w regionie. Chętnie dzieli się posiadaną wiedzą prowadząc „rysunkowe gawędy” dla chętnych grup młodzieży i ludzi starszych, którzy są także kopalnią wiedzy i informacji inspirujących artystę.

 

Z okazji ostatniej rocznicy „Cudu nad Wisłą” autor wydał okolicznościową serię pamiątkowych, kolekcjonerskich kart pocztowych, które cieszyły się dużym powodzeniem w Ossowie w czasie tegorocznych obchodów wielkiego polskiego zwycięstwa 1920 roku.

 

 

Samochód pancerny Ford FT-B Podczas wojny polsko-bolszewickiej Wojsko Polskie silnie odczuwało niedobór pojazdów opancerzonych. W okresie polskich klęsk latem 1920 r. jeden z polskich inżynierów zaproponował stworzenie własnego pojazdu opancerzonego. Pomysłodawcą i budowniczym pierwszego polskiego samochodu pancernego był inż. Tadeusz Tański. Postanowił wykorzystać podwozie i silnik bardzo popularnego w tamtym czasie samochodu osobowego marki Ford - Model T. Po wzmocnieniu podwozia i układu kierowania, zaprojektował on i wykonał pancerz z blachy pancernej o grubości 8 mm, na którym została zamontowana mała wieżyczka, w której znajdowało się stanowisko strzelca ckm. Samochód posiadał dwuosobową załogę i był uzbrojony w jeden karabin maszynowy Maxim 08/15.

 

Pierwszy samochód pancerny polskiej konstrukcji został zaprojektowany i wykonany zaledwie w ciągu dwóch tygodni. Trwające jedynie kilka dni próby techniczne wypadły pomyślnie, od razu więc przystąpiono do produkcji następnych pojazdów. Ogółem wybudowano 16 samochodów pancernych, które otrzymały nazwę Ford FT-B. Do służby pojazdy wchodziły od lipca, tworząc 1 kolumnę lekkich samochodów pancernych. W dniu 14 sierpnia w służbie było już 8 pojazdów, które zostały włączone w skład 8 Brygady Kawalerii. Wzięły one udział w bitwie nad Wkrą toczonej przez 5 armię gen. Władysława Sikorskiego. Do końca sierpnia wybudowano dalsze 8 sztuk, z których utworzono 2 kolumnę lekkich samochodów pancernych. Końca wojny doczekało 12 samochodów. Służyły one w wojsku polskim do roku 1931, kiedy to został wycofany ze służby ostatni egzemplarz.

 

Wymiary:

 

Długość: 3,25 m

Szerokość: 1,55 m

Wysokość: 1,73 m

Rozstaw osi: 2,52 m

Prześwit: 0,23 m

Prędkość maksymalna: 50 km/h

Zasięg: do 250 km

Promień skrętu: 4,1 m

Uzbrojenie: 1 lekki karabin maszynowy Maxim wz.08/15 kal. 7,92 mm , z 1250 nabojami

Pancerz grubości: 8 mm

Silnik: Ford, 22,5 KM, 2900 cm3, 4-cylindrowy, 4-suwowy, dolnozaworowy, chłodzony wodą

Podwozie samochodu osobowego Ford T

fot. Szymon Łaszewski

 

 

 

Seria unikalnych koszulek zaprojektowanych specjalnie dla Samorządowej Instytucji „Park Kulturowy Ossów – Wrota Bitwy Warszawskiej 1920 roku” jest już dostępna w sprzedaży wysyłkowej. Wystarczy wysłać mailem na adres Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript. maila z zamówieniem (model, rozmiar, kolor). Po otrzymaniu odpowiedzi o stan magazynowy wybranego modelu należy dokonać przedpłaty na numer konta Instytucji: SK BANK 86800600000027309720000001. Koszulki wysyłamy w ciągu trzech dni roboczych po wpłynięciu przelewu.

 

Wszystkie koszulki dostępne są w rozmiarach S, M, L, XL. Każda z koszulek ma na rękawku nadruk z logiem naszej instytucji.

 

 

 

 

W tej chwili dostępne są trzy wzory, dwa z nich w dwóch wersjach kolorystycznych:

 

 

 

1. „1920” - z nadrukiem dwustronnym (front + plecy), cena 35 zł + wysyłka

 

2. „Wycinanka” - cena 25 zł + wysyłka

 

3. „Ojczyzna w potrzebie” - cena 25 zł + wysyłka

 

 

 

Koszty wysyłki zależą od ilości koszulek. Podane niżej ceny dotyczą wysyłki jednej sztuki. Koszty przesyłki większej ilości koszulek będą ustalane indywidualnie.

 

1. Poczta Polska, przedpłata, polecony priorytet – 10,50zł

2. Kurier, przedpłata - 20zł

Możliwy jest również odbiór osobisty w Ossowie w Pawilonie Ekspozycyjnym przy ul. Matarewicza 148, tel. 885-25-1920.

Autorem wzorów na koszulkach jest Jacek Loks.

 

XIII Rajd Katyński w Ossowie

 

Ponad 100 motocyklistów zatrzyma się w sobotę w Ossowie. Będzie to przystanek na trasie XIII Rajdu Katyńskiego, którego uczestnicy jadą oddać hołd zamordowanym przez NKWD polskim oficerom i odwiedzają miejsca naznaczone polską historią.

 

Uczestników na trasie z Warszawy przez Ossów, Wołomin, Radzymin aż do Ostrowii Mazowieckiej będzie eskortować grupa motocyklistów zrzeszonych w klubie MotoCud z Radzymina. W Ossowie zatrzymają się jedynie na chwilę, gdzie oddadzą hołd ks. Ignacemu Skorupce i poległym w Boju pod Ossowem bohaterom, odwiedzą też Pawilon Ekspozycyjny z panoramą Bitwy Warszawskiej.

 

Międzynarodowy Motocyklowy Rajd Katyński zatacza krąg docierając w pierwszej kolejności do miejsc związanych ze Zbrodnią Katyńską. Rajd jest jednocześnie licząca ponad 7 tysięcy kilometrów długości wyprawą na Kresy Rzeczypospolitej, stąd na trasie Wilno, Lwów, Żytomierz, Bar, Kamieniec Podolski, Chocim oraz liczne inne miejscowości naznaczone polską historią.

 

Jako Samorządowa Instytucja Kultury „Park Kulturowy Ossów – Wrota Bitwy Warszawskiej 1920 roku” czujemy się wyróżnieni mogąc gościć u siebie uczestników XIII Rajdu Katyńskiego, którzy od lat wspierają naszch rodaków na Wschodzie. Trasa Rajdu związana jest ze Zbrodnią Katyńską, będącą zemstą Stalina za odpór, jaki daliśmy komunistom w czasie wojny polsko-bolszewickiej.

 

Start Rajdu zaplanowano pod Pomnikiem Katyńskim przy ul. Podwale 24 sierpnia o godz. 9.00. Około. Godz. 10.30-11.00 kolumna ponad 100 motocykli dojedzie do Ossowa. Relacje z Rajdu będzie można śledzić na fanpage facebook.com/ossow1920.

 

Więcej informacji można znaleźć na stronie www.rajdkatynski.com.

Omówienie trasy XIII Rajdu Katyńskiego.

 


Kontakt

nr tel/fax

(0-22) 209-50-78

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript.

 

Przejdź do kontaktu

Login Form