15 sierpnia w OKO Ossów Kino Otwarte, będzie można oglądać filmy o tematyce historycznej. Wstęp do kina jest bezpłatny, jednak ze względu na niewielką pojemność naszej salki projekcyjnej - obowiązuje kolejność zgłoszeń (zapisy są prowadzone drogą mailową – Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript. , a w dniu imprezy w recepcji Centrum Informacji-Turystyczno Historycznej).

 

Repertuar:

 

9.00 – Zwycięstwo 1920 (47’)

10.00 – Zapomniany Generał. Tadeusz Jordan Rozwadowski (50’)

11.00 – Zwycięstwo 1920 (47’)

12.00 – Błękitny Generał – film o generale Józefie Hallerze (50’)

13.00 – Zwycięstwo 1920 (47’)

14.00 – Osiemnasta bitwa w dziejach świata (11’)

16.40 – Zwycięstwo 1920 (47’)

17.40 – Zwyczajny Bohater – film o ks. Ignacym Skorupce (45’)

 

15.30 – 16.30 – Ossów 1920 Wspólne Dziedzictwo – Muzeum Bitwy Warszawskiej 1920 w Ossowie – konferencja – prezentacja Muzeum i dyskusje.


 

 

Już od 15 sierpnia będzie można zwiedzać Ossów na zupełnie nowym poziomie - posługując się danymi z GPS i wypatrując tajemniczych keszy. Zwiedzanie połączone z zabawą będzie odbywać się za pośrednictwem portalu opencaching.pl. Na czym polega zabawa?

 

Geocaching to gra terenowa użytkowników GPS polegająca na poszukiwaniu "skarbów" ukrytych przez jej innych uczestników. Poszukiwane skarby, tzw. Skrzynki, ukryte są przez innych użytkowników, którzy współrzędne GPS wraz z opisem skrzynki umieszczają na portalu Opencaching.pl. Kesze (z ang. Cache – schowek) to zwykle wodoszczelne pojemniki zawierające drobne przedmioty, którymi gracze mogą się wymieniać. Kesze zazwyczaj są zamaskowane, więc ich znalezienie może stanowić nie lada wyzwanie. Najważniejszym elementem skrzynki jest logbook, w którym gracze wpisują się swoim nickiem, co jest dowodem potwierdzającym znalezienie skrzynki. Po znalezieniu kesza odkłada się na miejsce, by mogli go odszukać inni gracze.

 

Rozpoczął prezydent USA

Tę formę zabawy zawdzięczamy...Billowi Clintonowi. To on 1 maja 2000 roku ogłosił że amerykańska armia przestała zakłócać sygnał GPS i od tej pory pozycjonowanie satelitarne stało się narzędziem dostępnym dla cywilów. Trzy dni później Dave Ulmer zakopał w okolicach Portland wiaderko i mieścił jego współrzędne GPS na jednym z forów internetowych – tak powstał pierwszy kesz. Pomysł zrobił furorę i w jego ślady poszli mieszkańcy całej ameryki. W niecały miesiąc powstał portal ich zrzeszający i nazwa zabawy. Obecnie na świecie znajduje się ok. 2 mln. keszy.

 

Początki w Polsce

Początki polskiego geocachingu były podobne. Pierwsze współrzędne ukrywanych skrzynek, były umieszczane na jednym z forów. W 2006 roku powstał oficjalny portal Opencaching.pl . Jest to największy polski niekomercyjny portal zrzeszający uczestników tej zabawy, bo za pełny dostęp nie trzeba płacić w przeciwieństwie do innych portali.

Liczba graczy, którzy znaleźli przynajmniej jedną skrzyneczkę, to ok. 30 tysięcy, a zarejestrowanych keszy jest ok. 25 tysięcy. Większość na terenie naszego kraju, ale jest kilka za granicą. Polacy zakładali skrzynki pokazujące w miejscach ważne historycznie np.; na Cmentarzu Orląt Lwowskich we Lwowie, czy Ostrą Bramę w Wilnie, ale także miejsca tak egzotyczne jak Pamukalle w Turcji, czy Rzekę Kongo w Kenii.

Poszukiwanie keszy jest idealną okazją poznania nowych miejsc i historii, szczególnie jeśli gracz szuka tzw. Geościeżek, czyli zbiorów keszy połączonych ze sobą tematycznie. Takie ścieżki zakładane są przez i dla pasjonatów historii. Zbierając wszystkie skrzynki ze ścieżki, gracz ma okazję zagłębić się w tematykę, którą chce przedstawić założyciel ścieżki. Na terenie wokół Ossowa i w samej miejscowości jako centrum, powstała geościeżka „Bitwa Warszawska 1920” pochylająca się nad historią m.in. Boju pod Ossowem.

 

Cud nad Wisłą

To tu wojska polskie odparły atak nacierających bolszewików, powstrzymując tym samym ich marsz na Warszawę i zachód Europy. Geościeżka ta ma za zadanie ukazać jeden z ważniejszych fragmentów historii Polski i świata - Bitwę Warszawską 1920 r. znaną jako Cud nad Wisłą. Skrzynki zostały założone na terenie gdzie rozgrywały się działania wojenne podczas Bitwy Warszawskiej z Ossowem jako centrum, w którym rozegrała się decydująca potyczka. Poruszając się po szlaku wyznaczonym przez skrzynki zobaczysz nie tylko pomniki i miejsca pamięci – obejrzysz także pozostałości po fortyfikacjach Przedmościa Warszawskiego wybudowanych w czasie I Wojny Światowej i wykorzystanych podczas Bitwy Warszawskiej, a przepiękne okoliczności przyrody pozwolą zagłębić się w historię opisanych miejsc, wydarzeń i postaci. Skrzynki zostały tak przygotowane, by sprawić przyjemność podczas podejmowania. Niektóre zaproszą na spacer po Ossowie, a inne zmuszą do lekkiego wysiłku umysłowego i rozwiązania quizu, a inne może i zaskoczą maskowaniem. Podejmując kesze z tej ścieżki, gracz zdobędzie ogólną wiedzę o wojnie polsko-bolszewickiej, Bitwie Warszawskiej i Boju pod Ossowem. Czytając opisy skrzynek pozna najważniejsze postacie, wydarzenia i miejsca związane z Cudem nad Wisłą. Nie każdy ma czas na zagłębienie się w lekturę tematu, a podejmowanie ścieżki może być dobrym i przyjemnym wprowadzeniem w historię.

 

Autorem i pomysłodawcą Geościeżki jest Radosław Hołowczyc - pilot wycieczek i przewodnik, pasjonat historii - w grze występujący pod nickiem erykradek.

A oto link do ossowskiej geościeżki.

 

 

Burmistrz Wołomina Elżbieta Radwan oraz Dyrektor Samorządowej Instytucji Kultury „Park Kulturowy Ossów Wrota Bitwy warszawskiej 1920 roku” Maksym Gołoś zapraszają na spotkanie w ramach obchodów 71. Rocznicy Powstania Warszawskiego, które odbędzie się w niedzielę 2 sierpnia w Centrum Informacji Turystyczno-Historycznej w Ossowie.

 

W ramach wydarzenia zapraszamy na seans filmu, spotkanie ze świadkiem historii i pokaz zdjęć z powstańczej Warszawy.

 

Co łączy rok 1920 z 1944?

 

Ze spotkania z Powstańcem Warszawskim dowiemy się jaką rolę odgrywała pamięć o Bitwie Warszawskiej w wychowaniu pokolenia Powstańców Warszawskich. Będzie to rodzaj osobistego świadectwa o patriotycznej sztafecie pokoleń, w którą wpisują się i powstania narodowe XIX w., walki o niepodległość, rok 1939 i 1944, a także czyn Żołnierzy Niezłomnych. Nasz Gość opowie nam o przedwojennym wychowaniu patriotycznym, ale także pamięci rodzinnej, które kształtowały postawę przyszłych Powstańców.

 

Młodzi o Powstaniu

 

W dalszej części spotkania zapraszamy na film fabularny o Powstaniu Warszawskim z 2013 r. Akcja przeplata współczesność z historią, a sceny fabularne uzupełnione są zdjęciami archiwalnymi. Akcja rozpoczyna się w dzisiejszej Warszawie, kiedy to podczas budowy nowego domu zostają odnalezione ludzkie szczątki i pamiętnik z czasów Powstania Warszawskiego. Jednak bezwzględny deweloper chce uniknąć opóźnień i próbuje zataić sprawę. Walkę o uczczenie poległych bohaterów rozpoczynają młodzi warszawiacy, w których ręce wpada odnaleziony pamiętnik. Dalsze ich losy przeplatać się będą z opisanymi w nim losami Powstańców. W filmie występują m. in.: Emilian Kamiński, Krzysztof Kolberger, Anna Romantowska, a także raperzy z grupy Hemp Gru.

 

Zbigniew Miszta – fotograf Warszawy i Powstania

 

Ta fascynująca opowieść rozpocznie się w...Kobyłce. Tu rodzice powstańczego fotografa Zbigniewa Miszty mieli działkę wypoczynkową i tu zastała go  II Wojna Światowa. O jego powstańczych losach opowie córka Pani Elżbieta Miszta.

 

Opowieść będzie ilustrowana zdjęciami w wielkim formacie. Zobaczymy m. in. sceny z mało znanych walk o Cmentarz Ewangelicko – Augsburski, przejęcie przez powstańców niemieckiego czołgu typu „Panther” (Pzkpfw V), sceny z przygotowań do walk Batalionu „Pięść”, sceny z płonącej Woli, a także zdjęcia praskiego brzegu podczas walk niemiecko – sowieckich. Te ostatnie Zbigniew Miszta zrobił z budynku seminarium warszawskiego, w którym ukrywał się po upadku Starówki.

 

Program spotkania:
15:00 - spotkanie ze świadkiem historii na temat "Pamięć 1920 r. wśród Powstańców Warszawskich"
16:00 - emisja filmu Sierpniowe niebo. 63 dni  chwały w reż. Ireneusza Dobrowolskiego z 2013 r. (75')
17:15 - Pokaz zdjęć z Powstania Warszawskiego, których autorem jest Zbigniew Miszta, bywalec przedwojennej Kobyłki
18:00 - Zakończenie spotkania

 

 

 

 

"Bitwa Warszawska 1920 Mobile" to oficjalna aplikacja mobilna strony Ossów 1920 Wrota Bitwy Warszawskiej, będąca jednocześnie przewodnikiem turystycznym i informatorem na temat bieżących wydarzeń w związanych z Ossowem.

Odkrywanie piękna i historii okolic Ossowa oraz jego unikatowych zabytków, a także najnowszych wydarzeń staje się niezwykle wygodne dzięki funkcjom aplikacji, takim jak:
- dostęp do aktualności i informacji o wydarzeniach kulturalnych i edukacyjnych,
- kalendarz wydarzeń ze szczegółowymi opisami,
- prezentacja obiektów zlokalizowanych na mapie wraz z opisem, zdjęciem oraz planem wydarzeń w wybranym obiekcie,
- quizy pozwalające na poszerzenie wiedzy dotyczącej tematyki Bitwy Warszawskiej 1920 r.,
- gry terenowe, za przejście których gracz uzyskuje dyplom. Jest to narzędzie pozwalające na zapoznanie się z topografią samego Ossowa oraz okolic jak również poszerzenia wiedzy historycznej także
o fakty i ciekawostki zastrzeżone dotychczas jedynie dla nielicznych i dociekliwych badaczy historii okolic Ossowa.
- informacje o godzinach otwarcia i cenach biletów zarówno samego Muzeum jak również wypożyczalni rowerów pozwalającej w komfortowy sposób zwiedzać całą okolicę.

Aplikacja jest doskonałym przewodnikiem podczas każdej wizyty w Muzeum Ossowa, a także zawsze aktualnym kalendarzem imprez, na które warto się wybrać.

 

 

 

Solarigrafia to powrót do korzeni Fotografii. Camera obscura, materiał światłoczuły. Tylko tyle i... aż tyle. Ślad pozostawiony przez Słońce w czasie wielodniowych naświetleń.

 

Pierwotnie projekt „Solaris” miał rejestrować wędrówkę Słońca po niebie pomiędzy przesileniami. Szybko jednak wyszedł poza postawione ramy i zyskał popularność na całym świecie. Solarigrafia, bo tak nazwali tę technikę, zaczęła być używana do rejestrowania obrazów w czasie krótszym i dłuższym niż rytm wyznaczony przez podróż Ziemi po orbicie. Rejestracja procesów nie podlegających normalnej percepcji. Wzrost roślin, budowy, rozbiórki, zmiany niedostrzegalne w codziennym pośpiechu. Kondensacja czasu do wymiaru właściwego fotografii, a jednocześnie tak różnego od tej fotografii, do której jesteśmy przyzwyczajeni.

 

Solarigrafia to wyjście w teren, polowanie na przestrzeń, światło, czas. Ciągła walka z przyrodą, z ludźmi, ciekawością popychającą do bezinteresownej destrukcji. Przyroda jest bezwzględna, błyszczące oko kamery przyciąga ptaki z ostrymi i twardymi dziobami. Deszcz zalewa otworek, woda wdziera się do wnętrza, mokra i rozgrzana emulsja spływa, żelatyna porasta grzybem. Mróz, wiatr i woda osłabiają mocowanie. Nieznany przedmiot wzbudza ciekawość, popycha do zerwania. Zupełna nieprzewidywalność...

Długie naświetlanie

... codzienne doglądanie, czy jeszcze wisi, wahanie, czy zdjąć już teraz, czy naświetlać jeszcze jeden tydzień, przeszukiwanie okolicy, gdzie mogła zostać porzucona.... Czy wręcz przeciwnie, pozostawiona na cały rok na pastwę losu, ze świadomością, że jeśli cokolwiek się stanie będzie nie do odzyskania. Dreszcz emocji towarzyszący wyciąganiu papieru z puszki, większy niż ten, który towarzyszy wyciąganiu mokrej kliszy z koreksu.

Fotografia otworkowa

Camera obscura, zwykłe pudełko z otworkiem, najprostszy układ optyczny znany od wieków, opisany przez Leonarda da Vinci. Światło wpadające do wnętrza tworzy obraz, pomniejszony i odwrócony. Przez stulecia camera obscura, z tylną ścianką zastąpioną matówką, służyła malarzom, pozwalając na uchwycenie perspektywy, pomagając w „wiernym” oddaniu rzeczywistości. Po wynalezieniu materiałów światłoczułych pozwoliła na rejestrowanie i późniejsze utrwalenie obrazu świata znajdującego się przed otworkiem. Fotografia. Obiektyw. Aparat. Coraz doskonalsze materiały, coraz krótsze czasy naświetlania. Coraz więcej obrazów, pośpiech, masowość, dewaluacja. Zatrzymać się. Poczuć to, od czego chcieli uciec pionierzy. Wydłużyć naświetlania do granic możliwości materiału, zatrzymać upływ czasu na jednym kawałku papieru. Zobaczyć niedostrzegalne.

 

Wystawa jest dostępna dla gości CITH do 17 lipca.


Kontakt

nr tel/fax

(0-22) 209-50-78

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript.

 

Przejdź do kontaktu

Login Form